GIGI WARISAN KITA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Laman ini adalah bertujuan untuk memberi serba sedikit pengetahuan tentang kesihatan pergigian, yang kadang kala sering diabaikan oleh masyarakat kita.

Rawatan ortodontik (Bhg 1) December 25, 2008

Filed under: Rawatan — dranis07 @ 6:41 pm

slide13

slide21

slide33

slide42

slide52

slide61

slide71

slide81

slide91

 

16 Responses to “Rawatan ortodontik (Bhg 1)”

  1. afzan Says:

    thanks dr.for this useful information…

  2. dranis Says:

    Thanks, Nak tanya afzan…cepat tak download website ni? Saya takut agak lambat….sb size besar.

  3. zaimah Says:

    saya dah 2thn pakai retainer then stop last year..gig saya bergerak knp yer??? terlalu ketara …adkah ia akan kembali kpd asal????tqqq

    • dranis07 Says:

      Hi zaimah… ehmmm… pemakaian retainer ini perlu sepanjang masa. Kalau kita tidak pakai mengikut apa yang diarah oleh pakar pergigian kemungkinan gigi akan kembali ke asal. Namun begitu, zaimah boleh kembali kepada pegawai yang memberi rawatan tersebut, dan dapatkan penerangan yang selanjutnya.

  4. syamimi Says:

    Akum doktor..
    sy berumur 25 tahun dan mempunyai masalah gigi yg tidak teratur.sy masih mencari doktor yg bleh memberikan rawatan ortodontik kpd masalah gigi sy tp memandangkan sy tinggal di kelantan ianya agak sukar kerana tidak banyak klinik pergigian yg menawarkan rawatan ortodontik.hospital kerajaan hnya memberikan rawatan kepada pesakit yg berumur 20 tahun ke bawah..bleh tak doktor cadangkan mana2 doktor atau klinik yg bleh sy dptkan rawatan?
    thanks…

    • dranis07 Says:

      Syamimi, susah juga nak jawab soalan awak ni. Apa kata kalau anda pergi ke klinik gigi yang berdekatan kawasan anda dan tanya berkaitan masalah yang anda hadapi.

  5. Rafflessia Says:

    salam..sy berumur 26 thn. sedang mencari-cari artikel berkaitan rawatan ortodontik ni. mslh sy, susunan gigi tidak tratur dan mengakibatkn sy sukar utk berckp.. sy masih lg belajar.. jd bgmanakah cr pembayaran sebenrnya utk menjalani rawatan ini?
    bolehkah dibyr secara ansuran @ brapa jumlah byrn yg ptt sy sdiakan utk mnjalani rwtn ini?

    s.t.k

    • dranis07 Says:

      hello rafflesia, sebenarnya jumlah bayaran untuk rawatan orthodontik bergantung kepada keterukan gigi anda. Selalunya jika teruk.. ia mungkin mencapai 3000 atau lebih. Pembayaran ansuran memang dilaksanakan kerana tempoh rawatan orthodontik agak lama dalam 1 tahun atau lebih.

  6. needbraces Says:

    hi dr. rwtan orthodontik klau bayar ansur2 msti ada slip gaji

    • dranis07 Says:

      Hello, berkenaan soalan anda, saya tidak pasti. Selalunya bayaran ansuran akan diambil semasa anda datang untuk membuat rawatan. Selalunya rawatan ortodontik memerlukan temujanji susulan dalam tempoh sekurang-kurangnya 2 tahun

  7. ninastoberi Says:

    salam dr.

    sy sejak kecil teringin nk buat rawatan ni memandangkan sy boleh dikategorikan dalam golongan wanita yang cantik. Masalah gigi yang x tersusun dan taring yang besar menyebabkan sy sangat merendah diri.Tetapi ayah x benarkan kerna berpendapat rawatan ini memerlukan kos yang tinggi.Jika benar boleh dibayar secara ansuran, di klinik mana yg sy boleh dapatkan rawatan tersebut. Saya tinggal di kawasan Pandan Indah, Selangor.

    • dranis07 Says:

      Hai nina, anda boleh pergi mana-mana klinik pergigian kerajaan. Pegawai pergigian akan membuat rujukan kes anda kepada pakar ortodontik yang berdekatan. Saya syorkan anda ke pusat rawatan pergigian HUKM. Anda juga boleh mendapatkan rawatan di sana. PPHUKM terletak berdekatan Hospital Kuala Lumpur.

  8. yana Says:

    salam dr,
    saya nak tanya,saya ada gigi taring dan gigi taring saya ni ada pada kiri dan kanan gigi atas,kadang2 saya malu nak gelak sbb nampak gigi taring ni,dan saya kurang keyakinan untuk bercakap d sebabkan gigi taring saya,boleh ke rawatan ortodontik ni menutup gigi taring saya,i mean boleh ,e,buatkan gigi saya nampak tersusun tanpa nampak gigi taring ni?

  9. lieyna Says:

    salam…sya adr stu malh berkaitn dgn gg hdpn sya…mse kecik dlu sya terjatuh dan mybabkan gg hdpan sya serpih…skrg ni gg yg sepih itu hampir patah..kalu gg ni pth mknye gg hdpn sy ni akan tgl sepruh…apa rawtn yg plg sesuai utk mslh saya dan tidak mgmbil masa yg lama tuk rawatan sb sy msih belajr dan agak sibuk..

  10. rasya Says:

    salam,
    saya pernah buat rawatann ortodontik pada tahun 1997 ~ 1999. Sekarang gigi saya mula jarang. bagaimana mengatasinya.
    klinik tersebut telah tutup.

    • dranis07 Says:

      Salam maaf lambat jawab soalan anda. Pekara ini perlu di rujuk kepada pakar ortodontik yang berdekatan dengan tempat Puan. Pekara pertama mungkin puan boleh merujuk masalah puan ke Klinik pergigian kerajaan atau swasta yang berdekatan. Pegawai pergigian akan merujuk masalah puan kepada pakar yang berkaitan.


Leave a Reply

