GIGI WARISAN KITA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Laman ini adalah bertujuan untuk memberi serba sedikit pengetahuan tentang kesihatan pergigian, yang kadang kala sering diabaikan oleh masyarakat kita.

Masalah sendi rahang mulut November 22, 2011

Filed under: Uncategorized — dranis07 @ 2:04 pm

Asslamualaikum wbt, ruangan blog saya sudah ditinggalkan hampir 3 tahun kerana sibuk dengan pengajian dan kini kembali semula untuk berkhidmat. Hari ini hari pertama saya mula menulis kembali. Masih keliru apa yang saya patut kongsi. Fikir punya fikir, saya rasa tajuk ini masih baru di kalangan masyarakat kita. Ada diantara kita hadapi masalah sendi rahang mulut tetapi berdiam diri dan tidak datang untuk mendapat rawatan atau pandangan dari pakar pergigian.

1. Latar belakang sendi rahang mulut
Kita mempunyai sepasang sendi rahang yang berhubung terus dengan tengkorak pada bahagian skuamus tulang temporal. Dengan adanya sendi rahang, kita boleh membuka dan menutup mulut dengan sempurna.Terdapat satu lapisan memisah sendi rahang dengan tulang temporal. Ia di kenali sebagai disk artikular. Disk artikular ini dikenali juga sebagai meniskus,ia berbentuk cembung, dan bersifat ‘fibrocartilage’. Ini membantu pergerakan dan memudahkan pergerakan sendi rahang. Di bahagian ini juga terdapat otot ,salur darah dan saraf.

Sebelum ini, masalah ini dianggap sebagai penyakit atau sindrom. Namun demikian, dengan kajian berterusan daripada saintis, mereka bersependapat untuk menggunakan istilah “Temporamandibular Disorder (TMD) dalam setiap diskusi mereka. American academy of orofacial pain (AAOP) telah mengklasifikasikan masalah ini kepada dua keadaan. Pertama ia melibatkan otot (Muscle related-TMD (MrTMD)) dan yang kedua melibatkan sendi (Joint-related TMD(Jr-TMD)). Masalah yang pertama sering berlaku. Pesakit akan mengadu sakit pada bahagian otot muka, pembesaran otot juga mungkin berlaku. Masalah ini selalu terjadi kepada pesakit yang suka mengunyah pada waktu malam tanpa sedar (bruxism) atau suka mengetap gigi setiap masa atau semasa stress (clenching). Kekadang habit menggigit pensel, posture yang tidak betul menjurus ke arah masalah ini. Masalah kedua lebih kepada pesakit yang sedia ada mempunyai penyakit sendi seperti arthritis, gout, jangkitan kuman atau neoplasia.

2. Kenapa ia boleh terjadi?

Mr-TMD boleh berlaku akibat penggunaan otot muka yg sangat aktif (Bruxism/Clenching). Ia juga boleh berlaku jika sekiranya perubahan oklusi gigi seperti tampalan gigi yang tinggi dan pesakit tidak dapat menyesuaikan diri dengan posisi tampalan tersebut. Kadang-kadang stress, posisi duduk yang tidak betul juga memainkan peranan kepada masalah ini.

Jr-TMD pula, masalah yang selalu terjadi adalah ‘disc displacement-DD’. Terdapat dua jenis DD iaitu ‘anterior disc displacement with reduction’ dan ‘anterior disc diplacement without reduction’. Masalah pertama melibatkan disk kembali kepada kedudukan asal dan yang kedua pula ia kekal pada kedudukan abnormal. Pesakit akan sukar untuk membuka mulut dengan luas. Kejadian ini dikenali juga sebagai ‘close lock’.

3. Epidemiologi

Berdasarkan kajian,75% populasi mempunyai simptom dan tanda menghadapi masalah ini dan didapati hanya 5% hingga 10% pesakit sahaja yang memerlukan rawatan selanjutnya dari pakar pergigian. Majoriti pesakit yg mengalami masalah ini ialah wanita yang berusia di antara 20 hingga 40  tahun.

4. Aduan pesakit

Untuk mendiagnos sesuatu masalah, pegawai pergigian perlulah bertanya sejarah pesakit dan melakukan pemeriksaan ke atas pesakit. Selalunya pesakit akan mengadu terlalu banyak duduk menggunakan komputer, masalah sakit jiwa, stress, pernah trauma pada bahagian muka, sakit pada bahagian leher dan bahu, suka mengetap gigi dan mengunyah gigi pada waktu malam. Pesakit juga akan mengadu sakit kepala dan sakit pada kawasan telinga, tidak boleh membuka mulut dengan luas, dan sendi berbunyi apabila membuka mulut. Gigi pesakit juga haus, agak rata
dan bergerigi.

 


5. Rawatan

Sebelum rawatan, x-ray akan diambil pada kawasan sendi untuk meneliti apakah msalah sebenar pada kawasan tersebut. Kadang-kadang tiada abnormaliti yang dapat di kesan. Kadang-kadang pula kita akan dapati permukaan sendi akan menunjukkan tanda-tanda haus. CT Scan dan MRI scan juga boleh digunakan untuk melihat lebih detail kawasan yang bermasalah tersebut. Biopsy juga boleh dilakukan untuk mengesan rheumatoid factors, antinuclear antibodi dan antibodi yang lain sekiranya penyebab TMD adalah rheumatoid artritis, temporal arteritis atau masalah konektif tisu. Kandungan asid uric juga boleh di periksa jika gout penyumbang masalah sendi rahang.

Kebanyakan masalah sendi rahang ini adalah ‘self limiting’ dan tidak menjadi teruk. Rawatan selalunya melibatkan memberi nasihat kepada pesakit untuk mengurangkan stress, urutan pada bahagian yang sakit, letak ‘cold ice pack’ pada kawasan yang sakit, betulkan posture badan semasa membuat kerja. Buang tabiat menggigit pensel, mengetap gigi atau mengunyah gigi. Selain daripada itu, splint akan diberikan kepada pesakit dan pesakit perlulah memakainya terutama sebelah malam untuk membuang tabiat mengunyah gigi semasa tidur. Pesakit juga akan diajar oleh pakar pergigian bagaimana untuk membuat ‘jaw exercise’. Ubat tahan sakit juga boleh digunakan. Kadang-kadang ubat antidepresant juga boleh diberikan kepada pesakit untuk mengatasi masalah ini.

 

Jaw exercise

6. Kesimpulan

Secara keseluruhannya, rawatan masalah TMD adalah mudah, dan prognosisnya adalah baik. Simptom selalunya akan berkurangan jika sekiranya pesakit melakukan apa yang diarahkan dengan betul.

 

22 Responses to “Masalah sendi rahang mulut”

  1. afif Says:

    assalamualaikum , saye mungkim ade masalah seperti yang dinyatakan di atas . rahang saya seringkali tidak boleh dibuka dan ada masanya sakit semasa bibuka . saya juga seringkali memaksa untuk membuka mulut saya dan ia kadangkadang berbunyi seperti tulang yang patah . apakah sebenarnya masalah saya ?

    • dranis07 Says:

      Waalaikum salam wbt, Pada pandangan saya, encik perlu membuat pemeriksaan di klinik pergigian yang berdekatan.Jika perlu, masalah encik boleh dirujuk kepada pakar pergigian.Mereka boleh memberi nasihat dan pandangan berkaitan masalah encik.

  2. mohd izzuddin Says:

    salam… tumpang bertanya, rahang saya (sebelah kanan) berbunyi ketika mengunyah/mmbuka mulut dengan luas.. ini mendatagkan ketidakselesaan ketika makan di tmpat awam. rahang tidak mengalami sakit tetapi hanya berbunyi.. apakah penyebab dan cara mengatasi masalah ini ? thanks…

    • dranis07 Says:

      masalah sendi rahang berbunyi adalah bersifat multifaktor. Ia mungkin disebabkan trauma, kedudukan postural badan yang tidak betul,’grinding’, masalh gout, rheumatoid artritis, dan stress. Bunyi pada rahang selalunya tidak dapat dihilangkan sepenuhnya. namun begitu pemakain splint membantu mengurangkan bunyi pada sendi rahang. “jaw exercise” juga boleh membantu

  3. faralina Says:

    salam..sendi rahang saya lari dah setahun lebih..pernah pergi x-ray kat hospital masa awl2 sakit tapi x da tindakan selanjutnya hingga sy dah setahun lebih sakit sendi rahang…makin teruk ..x boleh buka mulut besar,mengunyah ..slalu skt kepala..skt pd rahang ..saya baru tahu sepatutnya saya perlu rujuk klinik pergigian..ape patut sy buat ye..skt sgt …menderita skt …

  4. faralina Says:

    salam..saya menghadapi masalah sendi rahang lari dah lebih setahun..saya dah pergi byk klinik dan macam2 ubat tp ttp x ok..dan saya br dpt tau dr sebuah klinik sepatutnya saya pergi ke klinik pergigian..masalah saya semakin teruk kerana hampir setiap hari saya rs sakit..kebas bila sejuk,x dpt buka mulut dengan besar..tidak boleh terlau mengunyah dan selalu sakit kepala.saya pernah xray di hospital dan mmg sendi rahang saya lari.ape penyakit saya semakin teruk?saya tanggungnya dah lebih setahun.boleh baik ke?

    • dranis07 Says:

      salam…. saya simpati dengan masalah Puan. Buatlah pemeriksaan di klinik pergigian yang berdekatan. Jika perlu mohon di rujuk kepada pakar pergigian restoratif di kawasan atau tempat yang berdekatan dengan puan.

  5. Rita Says:

    Assalam.. Saya juga mempunyai masalah rahang dan gigi yang tidak tersusun, Masalah rahang, bila menguap terlalu besar, rahang akan berbunyi dan masalah mengunyah gigi semasa tidur tanpa saya sedari. Rawatan apa yang patut saya buat?

    • dranis07 Says:

      Salam Puan, pekara pertama yang perlu pun buat ialah pergi ke klinik gigi yang berdekatan. Jika boleh mohon untuk diruujuk kepada pakar restoratif yang berdekatan dengan tempat puan tinggal. Di situ selalunya mereka akan buat pemeriksaan yang rapi. Pekara pertama yg selalunya kita cuba lakukan ialah menghentikan tabiat puan yang suka mengunyah dengan mengisu ‘splint’ yg akan puan pakai pada maktu malam. Pada masa yang sama juga, puan akan diajar bagai mana untuk membuat ‘jaw exercise’ dengan cara yg betul.

  6. mokhtar mohamad Says:

    assalamualaikum

    saya juga mengalami masaalah seperti lenguh dibahagian rahang sebelah kiri dan sekarang sakit itu telah naik hingga pipi dan atas mata adakah ini berkaitan dengan urat…bolehkah saya pergi berurut dan apakah cara rawatan yg baik..

  7. seri Says:

    salam..

    pipi sebelah kanan saya kelihatan bengkak/tembam sebelah…dan apabila memakai tudung terasa seperti tidak center yg mana sebelah kanan lebih tembam dan kelihatan senget..sy penah bertanye pada doc.gigi yang mana ia terjd kerana sendi kanan sy aktif sbb saya selalu mengunyah seblh kanan..dan doc tersebut menyruh sy mengunyah mknan sebelah kiri..adakah benar sbb itu?apakah yg harus sy lakukan kerna gg sy juga dlm keadaan tidak teratur..tq

  8. nofail Says:

    salam,saya mempunyai masalah rahang sebelah kanan yg mana saya merasa sakit apabila membuka dgn luas tatkala makan sahaja.dan mengeluarkn bunyi seperti tulang patah. Ada cara2 utk menyelesaiknya?

  9. nurul syazwani bt kamaruddin Says:

    salam.. saya pown mgalami msalah rahang..skit di bahagian kiri.. kadang2 xblh muka mulut dgn luas,.. ketik mkn pown kna buka mlut kcil ja, xmmpu utk bka luas.. sya jga sering sakit kpala..rahang saya juga berbunyi ketika mgunyah.. apakah rawatan yg patut sya buat..?? tq

  10. Yellow Says:

    Kalau tengah tidur,kita mengetap gigi hingga menghasilkan bunyi ngilu tanpa disedari tu apa ye dan kenapa boleh jadi mcm itu? Dan cara mengubatinya bgaimana? ~.~

    • dranis07 Says:

      Ini adalah keadaan yang kita panggil ‘parafuctional habit” dimana pesakit akan mengunyah gigi tanpa disedari terutama nya sewaktu tidur. Ia juga dipanggil “Bruxism” Keadadn ini perlu dicegah kerana apabila ia berlarutan gigi akan menjadi haus dan pesakit mungkin akan merasa sensitif, gigi menjadi pendek. Pekara yang perlu dilakukan ialah membuang tabiat ini. Pesakit akan disyorkan untuk memakai splint. Splint terbahagi kepada dua iaitu splint lembut dan splint keras. Pada permulaan rawatan pesakit akan diberi splint lembut selama 3 bulan dan dipakai pada waktu malam. Perawat akan review pesakit untuk memeliti samaada keadan semakin berkurang atau sebaliknya.

  11. ezane Says:

    salam,masalah yang saya hadapi ialah dalam sebulan saya saya pasti akan mangalami masalah ini sekali.rahang sebelah kiri saya akan rasa sengal sepanjang tulang gusi kanan hingga kerahang belakang bahagian bawah.lebih memerikan lagi, sengal ini akan membawa kepada sakit kepala,untuk info, saya pernah membuat pembedahan kecil 6 tahun lepas untuk mencabut gigi bongsu yang tumbuh di hujung gigi gusi kanan sebelah bawah. masalah saya ini bermula setelah pembedahan tersebut tetapi saya tidak pasti pada masa itu kesakitan yang saya alami di sebabkan oleh rahang atau gigi,saya telah berjumpa beberapa oarng doktor gigi tetapi masalah saya tidak dapat dikenalpasti.saya mengagak mungkin pada masa pembedahan tersebut, doktor telah menekan terlalu kuat semasa memotong tulang gusi bagi menanggalkan gigi bongsu, yang pada masa yang sama telah menyebabkan tekanan pada sendi rahang saya menyebabkan ia teralih.minta pandangan

  12. Nor Says:

    mulut saya tidak boleh dibuka luas setiap kali bangun tidur atau pun jika saya terlalu lama menutup mulut(tidak bercakap) sebab rahang sebelah kanan,masa first time kena saya panic dan trus ke hospital tapi bila sampai hospital tiba-tiba dah boleh buka.lepas kejadian tu saya tak buat rawatan apa2 dan cuma membiarkan beberapa ketika sampai rahang boleh terbuka sendiri.tp kadang2 ambil masa sampai 2-3 jam juga.bila dah boleh buka mulut dengan luas pula rahang berbunyi bergesel masa makan. apa masalah saya, sebab2 dan rawatan yg patut saya buat.?

  13. Mohd anwar bin fazal yaman Says:

    Salam,,,,saya ada masalah rahang mulut sakit sangat apabila memulakan makanan,rahang rasa lenguh dan sakit hingga ke tulang pipi terus ke kepala.rasa nya terlalu merimaskan saya…tahukah cara penyelesaiannya,,,tlg bg info…..adakah ubat voltaren sesuai untuk penyakit ini

  14. zuwan Says:

    mintak izin share

  15. jefri Says:

    slm.,,. minta nasihat.. sy skrg seperti mengalami kelenguhan di bahagian rahang.,,. dan kadang-kadang saya terasa bahagian rahang saya seperti ditekan-tekan… apabila saya membuka mulut dlm keadaan besar tulang rahang saya akan berbunyi… dan ia sgt merimaskan saya… tolong bg info…..


Leave a Reply

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.